Tanja Pilegaard

Dagplejer Tanja Pilegaard

TANJAS DAGPLEJE
Røsnæsvej 187 B, 4400 Kalundborg

Mit navn er Tanja, og jeg har været Dagplejer i 21 år, med mange års erfaring fra Odsherred kommune.
Jeg blev her i 2019 ansat i Kalundborg, da min mand Søren og jeg flyttede til kommunen. Vi har sammen 4 børn, hvor 2 af dem stadig bor hjemme.

Jeg har stor fokus på børnenes trivsel og personlige udvikling. Det er vigtigt for mig, at børnene kan udfolde deres personlighed, og lære en masse.
Jeg er uddannet idrætsdagplejer og bruger derfor meget tid på at arbejde med krop, bevægelse og motorik. Kropsbevidsthed er super vigtigt for børn i dagpleje-alderen, og det betyder meget for deres udvikling og læring.

Hos mig arbejder vi med krop og bevægelse i mange facetter. Vi kan eksempelvis lave “motorik-baner”, hvor børnene får brugt alle deres sanser og får styrket deres balance og behændighed. Sanserne bliver i den grad også brugt, når vi laver fodbad, så børnene kan få lov at plaske, føle og grine. Vi går hyppigt ture ved stranden, hvor børnene frit kan prøve deres mod og balance af, ved at kravle og gå rundt på de mange sten. Skoven i vores område har også meget at byde på, her bliver der samlet blade, talt om farver og ikke mindst løbet på de åbne arealer. Vi finder bakker, hvor kolbøtter og rul kan blive afprøvet, og børnene kan teste sig
selv, og lære deres styrke at kende.
Alt i alt, forsøges der at ramme alle sanser, således at vi udvikler barnets potentiale mest muligt.

I mit hjem er der mulighed for at danne rammerne for mange forskellige læringsmiljøer. Jeg forsøger at skabe plads for det individuelle barn, således at vi ser den bedst mulige udvikling i et tilpasset tempo.
Det er vigtigt for mig, at børnene kommer til et sted de kender, og føler sig trygge. De ved hvilket skab de skal åbne for at finde tallerkner i køkkenet, de ved
hvor sangbøgerne står og hvor de sover til middag. Hele huset er som udgangspunkt deres legeplads.

Vi er både inde og ude, og så har de et helt værelse kun dedikeret til leg og sjov. I køkken-stue området, bliver der både leget hygget, løbet og sunget. Det er rummet hvor vi alle er fælles, men børnene som så ønsker en mere stille leg, kan også sagtens trække sig, til deres eget rum, og fordybe sig der.
Det er vigtigt for mig, at børnene kan mærke at de har plads til at udfolde sig.

I hverdagen bruges meget af tiden udendørs. Dette er både i haven, i skoven, ved stranden, eller hvor vi har lyst til at cykle hen. Vi kommer rundt i naturen på min ladcykel, hvor børnene rigtig kan få brugt sanserne, og nyde hinandens selskab.
Vi har selv bygget hele ude arealet omkring vores hus, så vi kunne tilpasse det til dagplejebørnenes behov. Der er stor terrasse, så der kan køres på små scootere
og hoppes med hoppedyr. Der er sandkasse, tippie-huler, rutsjebane, sansegynge, og en masse andet udendørs legetøj.
Om sommeren kan vi benytte et området, der er halvt overdækket hvis solen skinner for meget, her er også god plads til leg og udfoldelse. Derudover benytter vi hængekøjen i vores have. Her kan man slappe af og ikke mindst få et godt grin med børnene.

Læringsmålene jeg går ud fra som dagplejer, understøtter og hjælper barnet med at udfolde sig i forskellige lege. Her er der eksempelvis tale om motorik, som vi ofte
arbejder med inde, men ikke mindst udendørs. Vi taler også meget om mad, farver, små tal, og ikke mindst sang, så vi hjælper børnene med en god start på livet.
Vi læser og kigger meget i bøger, og i netop disse situationer er børnene også gode til at stille spørgsmål, og blive klogere på verden.
Vi bruger meget naturen til at være kreative, dette kan være alt fra at male sten, til at lave lygter af blade. En simpel tegning, kan også sagtens være ting vi benytter og beskæftiger os med i dagligdagen. Dette er bare en bid, af de ting vi kan beskæftige os med ud fra læreplanerne, men der er mindst lige så mange ting indendørs som der er af
udendørs aktiviteter.

Det vigtigste er at give børnene en god start på livet.