Susan Szpak Nielsen

Dagplejer Susan Nielsen

SUSANS DAGPLEJE
Poppelbakken 7, 4400 Kalundborg

Jeg hedder Susan, og jeg har været dagplejer siden 1998.
Jeg bor på Poppelbakken, sammen med min mand Micael. Vi har to piger, Maria fra 1990, Louise fra 1995 og så har vi et barnebarn fra 2020.

Jeg bor i et hus med to plan, hvoraf det meste af underetagen er til dagplejen.
Der er to værelser, der er delt op i små læringsmiljøer.
En lang gang, hvor der er plads til at løbe og tumle. Mit legeværelse er “delt” op, så der er et hjørne man læser i, en krog med et legekøkken, et bord hvor man spiser og et sted med et Lego bord.

Jeg har en stor indhegnet have i flere plan. I haven er der legehus, sandkasse, rutsjebane, vippedyr, stor græsplæne og et areal med fliser, hvor man kan kører på scooter, løbecykler osv.
Vi går også tur til skoven, stranden eller køerne i Nyrup by, hestene i Gammel Raklev og Sportspladsen ved Nyrup skolen.
Vi har i Dagplejen Nord, nogle Christiania cykler, som vi har på skift, så vi kan komme langt omkring.

I min dagpleje vægter jeg højt at der er tid, ro og plads til hvert enkelt barn. At hvert enkelt barn føler sig som en del af fællesskabet.
Jeg møder hvert enkelt barn lige netop dér, hvor det er.
Jeg planlægger ugen ud fra de nye styrkede læreplaner.
Jeg planlægger flere uger ad gangen, så det vi laver har en sammenhæng og aktiviteterne er gentagelser, og dermed genkendelige for børnene.
Det kan være motoriske lege, der opbygger motorikken. Læser bøger, spiller billedlotteri for b.la. at udvikle sproget. Jeg hjælper med at tage tøj af og på for at fremme selvhjulpenhed. At alle børn føler sig betydningsfulde og er en del af fællesskabet lægges der også meget vægt på.

Én gang hver anden uge er vi i heldagslegestue i Raklev børnehave.
Det styrker børnenes legerelationer og ruster dem til at være i en større gruppe, men stadig med deres faste base.
Det er vigtigt for mig, at der er et godt forældresamarbejde, så vi i fællesskab kan skabe det bedste for jeres barn.